8.12.08

Selamat Hari Raya AidilAdha :)

Assalammualikum...

i just want to take diz opportunity to wish all my muslim friends happy Aid aidiladha...

Korban.. or sacrifice.. adalah satu benda yang penting dalam hidup kita.. terutamanya dalam mengejar cita-cita dan harapan

kalau dilihat dari sudut seorang pelajar.. mungkin ramai yang tak mampu yang nak berkorban dalam aspek binatang sembelihan... tapi dalam tak sedar.. banyak benda yang boleh kita korban demi mengejar cita-cita.. contohnya.. tak tgk tv masa weekend semata-mata nak buat revision.. sanggup bersengkang mata study sampai tgh2 malam and bangun awal pagi.. pendek kata.. banyak la pengorbanan yang kena buat kalau nak jadi pelajar yang berjaya di dunia dan di akhirat.. walaupun aku tak dapat berkorban untuk tidak menonton bola yang main pagi2 buta dikala kelas prof fadzillah pada pukul 8 pagi esoknya..

Bila dah berkorban.. (kononnya nak jadi best student la).. kita sering kali lupa dengan pengorbanan yang orang lain lakukan untuk kita.. contoh nya..

1. ibubapa: berapa banyak duit dan masa diorg korbankan untuk kita berjaya menjadi seorang insan yang berguna... pergh.. kalau nak ingat2 balik pengorbanan yang dibuat oleh parents aku dekat aku sampai aku ke menara gading nie.. dari aku kecik ke besar.. memang orang kata.. boleh leleh la.. memang sampai bila2 pun tak tertanding la pengorbanan yang diorg buat untuk kitakan..... so.. hargailah ibubapa anda... nak2 kalau mereka masih lagi di dunia.. kelak bila mereka dah pergi.. tiada siapa pun yang dapat ganti tempat mereka..

2. Guru-guru dan para lecturer: diorang pun banyak berkorban untuk kita semua.. terutamanya dari segi masa... ada yang buat extra classes semata-mata nak tolong kita.. walaupun ada jugak escape masa diorang buat extra class sebab nak g dating dgn awek or sebab nak g main futsal...

3. adik beradik: diorang nie pun banyak berkorban.. dan selalunya kita jarang nampak pengorbanan mereka.. yela.. ada kakak or abang2 yang sanggup tak nak mintak duit dekat dekat parents kita semata-mata fikir kalau diorg mintak extra pocket money.. parents kita tak de extra plak nak hantar kita g tution or beli buku-buka exercise untuk kita.. or maybe ada yang sanggup spend weekend diorang untuk jaga kita masa weekend or ajar kita buat revision..

4.Kawan-kawan: mereka pun banyak berkorban untuk kita.. terutamanya bagi yang duduk jauh dari ibu bapa.. kawan-kawan memang la banyak bantu membantu.. saling berkorban.. contohnya.. ada yang sanggup bagi pinjam buku.. bagi pinjam duit.. buat tution untuk tolong kawan-kawan yang lemah.. buat study group sama2..

5.GF or BF: yang part nie.. memang selalu berkorban la.. bak kata P.Ramlee.. berkorban apa sahaja.. harta atau pun nyawa... hehe.. tapi tak selalunya berkorban.. tapi yang memahami tue.. memang bagus.. contonya.. sanggup bangun awal sebab nak kejutkan gf or bf diorg untuk bangun study.. sanggup tak nak kacau (sms or call) masa their partner nak exam.. (menda yang paling susah aku nak tgk di kalangan kawan2 aku.. dan kadang2 diri aku sendiri.. kwang..kwang.. kwang..) hehe..

so.. kesimpulannya.. kita mesti la menghargai setiap orang yang berada di sekitar kita sebab mereka nie la yang selalu membantu or akan membantu kita dikala kita susah.. setiap orang ada fungsi masing-masing dalam hidup kita.. even musuh sendiri pun ada fungsi dalam hidup kita (kalau kita lihat dalam sudut yang positive la..--> at least kita tau ada orang yang mencari kelemahan or kesalahan kita.. sekurang-kurangnya.. kita nampak ruang untuk memperbaiki diri.InsyaAllah) 

P/s:(buat fatah.. Jangan kutuk2 sangat Man utd beb... ramai lagi fans man utd yang kau tak kenal.. nak kutuk member kau pun... kutuk jela dekat fs dia.. tak payah la antar bulletin.. melampau giler.. kalau takat chelsea menang dengan sunderland 5-0, nampak sangat la sunderland tak cuak dgn chelsea.. diorg main open.. masa main dgn man utd semalam, 11 player dia sume ada dalam diorg punya area... aku tak sempat la nak kira player diorg tak termasuk goal keeper diorang yang ada dalam penalty box diorg.. so.. jangan  la tgk goal je kalau nak compare kehebatan team tue.. byk menda lain nak compare.. dont be so prejudice.. kau pun bukan hebat sangat pasal bola nie.. sori la.. aku tak tgk chelsea punya game.. sebab bagi aku chelsea punya game is the most boring game in the league.. lagi best tgk aston villa punya game.. kalau nak kutuk fans chelsea yang aku kenal, tak cukup page nak kutuk.. tapi tue bola je.. takde maknanya kalau kau nak gaduh2.. kutuk2.. kau bukan dapat apa pun kalau diorg menang,, just dapat rasa seronok sorang/dgn sama2 fan chelsea n dapat kutuk team yang kalah..)

No comments:

Post a Comment