16.11.08

virus yang menjengkilkan

Balik dari Bintangor hari khamis lepas, aku kena infected dengan flu and fever.. aku rasa its just a viral infection.. so aku relax jela... malas nak makan ubat.. aku makan antihistamine je pasal tak tahan dgn flu yang menjengkilkan tue.. lepas tue syafiqah plak asyik nagging suruh makan ubat (sayang la tue konon..hehehe..).. hari nie rasa dah ok sikit dah..
tapi aku bukan nak cerita pasal virus ciptaan Allah ... Aku redha la dengannya... yela.. mungkin aku banyak sangat dosa... tapi yang aku betul jengkil... dgn virus yang dicipta manusia.. urgh.. sakit hati gila aku.. actually salah aku jugak la... aku bukannya takde anti virus yg bagus.. aku ada Kapersky yang sentiasa aku update.. tapi masalahnya aku kadang2 saje je pause protection pasal kadang Kapersky nie banyak block menda2 yang tak sepatutnya dia block (bagus sangat la plak..)
nak dijadikan cerita... mel nak mintak gambar2 masa g posting community aritue.. (ceh.. aku jadi photographer je dekat Bintangor.. dah tue, diorg upload gambar2 aku dekat facebook tanpa bagi credit dekat aku.. next time nak buat business la.. hehe...) so dia pun pass la harddisc dia... aku pun masa tue nak cepat... so bila balik dari solat jumaat tue, aku terus connect harddisc dia dekat laptop aku... aku lupa la plak nak resume balik protection tue.. so aku pun bersiap la nak g IDA ( Inter department activity) .. tajuk IDA haritue plak best = Hydrocephalus, case presentation of an infant with hydrocephalus due to Dandy wallker syndrome... nak2 Roslan present... hehe.. lagi nak gelak aku.., aku plak lupa nak scan harddisc dia ( selalunya aku scan.. tapi kali nie aku lupa plak).. aku terus je transfer sume gambar2 yang nak dekat 6G tue dekat harddisc dia.. dan terus mandi n bersiap nak g IDA.. lepas siap, aku pun tergesa2 la nak g IDA... lupa plak nak bawak harddisc mel.. pastue balik IDA, terus siap2 g main street soccer dekat faculty... tak tengok langsung laptop aku.. ceh..
malam tue.. masa aku nak siap2 nak keluar nak g cinema dgn bdk2 rumah aku.. aku pun ingat nak online la sementara tunggu Azuan bersiap.. ceh.. sekali tue.. aku punya firefox dah hilang.. pastue aku punya taskmanager pun dah disable.. aku punya control panel pun dah gone.. laptop aku terus hang.. aku dah tak mampu nak buat pape.. nak click pape pun dah tak keluar.. aku dah la jahil bab2 computer nie.. dalam gelabah tue.. aku try reboots.. dan selepas Viji datang dan mendiagnose laptop aku dan tgk prognosis yang sangat poor.. dia pun mencadangkan treatment yand radical sekali.. '' Nie kena format nie Qish.." hancur luluh hati aku memulakan process formating laptop aku...

so weekend nie.. aku struggle la mengupdate balik laptop aku.. nasib baik data2 penting tak hilang..

aku rasa yang cipta virus nie mesti company2 yang buat antivirus nie.. yela.. kalau takde virus, sape nak beli antivirus diorg ye tak? cis... diorang nie... sungguh kejam.. bayangkan kalau ada 10 orang kena mcm aku? mcm mana kalau ada data2 penting yang sangat bernilai hilang begitu sahaja? mungkin data2 aku sekadar nota2 lectures and gambar2 dan lagu aku je.. tapi kalau lecturer2 aku yang mungkin tgh buat research yang hebat2 tetiba sume data diorg hilang... hurm...

aku rasa pencipta virus nie patut dikategorikan sebagai dosa2 besar la.. mereka membawa kebencian... kesedihan.. kemarahan.. kerugian dan kejengkilan pada mangsa2 mereka...

akhir kata.. aku takkan ampunkan pencipta virus dan kepada company2 antivirus... jangan la nak buat untung dgn hire org buat virus baru... yela... kalau korang tak kasi duit dekat diorg nak cipta virus.. mesti diorg takde masa nak cipta virus... baik cipta software lain yang boleh mendatangkan untung dan kesejahteraan kepada all the mankind...

No comments:

Post a Comment